Een van de projecten die de stichting ondersteunt is Buiswater Sailing.
Buiswater Sailing exploiteert 2 traditionele zeilschepen vanuit Harlingen & Enkhuizen en heeft ook hard uw steun nodig!
Waterwolf
De Waterwolf is een van de schepen van Buiswater Sailing.
De klipper Waterwolf is gebouwd in 1899 in Capelle aan de IJssel onder de naam ‘Jacomina Maria’ en diende als vrachtschip voor de Nederlandse & Belgische binnenwateren. Al vroeg in de jaren ‘30 van de vorige eeuw werd zij omgebouwd tot motorschip en verdwenen de masten.
In deze tijd voer de Waterwolf vanuit Sas van Gent aan de grens met o.a. vlas & hooi. Eind jaren ‘50 was het de trend om deze schepen te verlengen om zo nog meer vracht te kunnen vervoeren en kwam er een zwaardere motor in. De Waterwolf, of toen genaamd ‘Juma’, van 36 meter werd verlengd tot 42 meter en voer niet meer alleen in België en Nederland maar ook over de Rijn richting Duitsland.Het schip is nog herhaaldelijk verbouwd en heeft tot 1997 als vrachtschip dienst gedaan.
Eigenaar/schipper Olaf Busser vertelt
”Zij kwam toen in het bezit van zeilliefhebbers die met hun ervaring op dit gebied, de ‘Juma’ weer terug hebben gebracht in haar originele staat namelijk: Een authentiek zeilschip. Ze werd omgedoopt tot Waterwolf en voer vanuit Groningen & Enkhuizen met gasten over het IJsselmeer. In 2017 hebben wij haar overgenomen en hoort ze bij onze vloot.”
Aan boord wordt je verwelkomd door schipper Olaf. Hij vaart al meer dan 30 jaar in de Nederlandse wateren en zal je daarom eindeloos vermoeien met gepassioneerde kennis en wetenswaardigheden over Nederlandse flora en fauna. Maar ook neemt hij je mee naar de meest onontdekte plekken die het IJsselmeer en de Waddenzee te bieden hebben.
Dit alles mag niet verloren gaan.
Lotus
De Lotus is een van de schepen van Buiswater Sailing.
De Lotus is in 1889 gebouwd als Oostzee Tjalk onder de naam Harmina. Oostzee tjalken werden gemaakt om als zeilende vrachtschepen te fungeren: Ze voeren in een gebied dat zich uitstrekte van de Oostzee tot Noord-Frankrijk en Engeland. Het was zeker in de 18e en 19e eeuw in de Nederlanden het werkpaard en manusje-van-alles van het transport op het water. Ze vervoerden van mest tot vee en van graan tot zand.
Lotus als werkschip
Haar laatste jaren als werkschip vonden plaats in de jaren ‘70 van de vorige eeuw.Zij werd gebruikt als overslagschip bij de Koopmans fabriek in Leeuwarden. Haar mast was ze toen al kwijt, want haar enige functie was nog om als duwbootje meel van de grote vrachtschepen door de kleinere kanalen naar de fabriek te vervoeren. In de winter van 1980 vaart ze lek tijdens zo’n transport en zinkt. Ze wordt weliswaar weer boven water gehaald, maar de schade is zo groot dat men haar naar de sloop brengt.
Gered van de ondergang
Een zeilliefhebber spot de bijzonder fraaie bouw van de Lotus, als ze nog maar half boven water aan de kant ligt te wachten om gesloopt te worden en koopt haar. Ze wordt weer in haar originele zeilende staat teruggebracht, met mast en zwaarden en plek voor passagiers in plaats van vracht. Zo wordt ze uiteindelijk in 1982 weer in de vaart gebracht om als authentiek zeilschip dienst te doen.
In 1996 koopt Olaf haar en vaart dan vanuit Makkum en later Harlingen met passagiers over het Waddengebied en de Friese meren.
Eigenaar Olaf Busser vertelt
“In 2008 besluiten we het schip volledig te moderniseren. Dit om te kunnen voldoen aan alle hernieuwde veiligheidsvoorschriften maar ook om haar te zowel op zeil technisch vlak als ook voor het comfort van onze gasten aan alle eisen en wensen te laten voldoen. Met grote zorg om de authentieke kenmerken van het schip te kunnen behouden.
In 2012 wordt de Harmina pas hernoemd tot de Lotus, ter nagedachtenis aan mijn overleden broer, die meer dan 10 jaar kustvaart kapitein was op zijn eigen zeegaand vrachtschip genaamd ‘de Lotus’.”
Aan boord wordt je verwelkomd door schipper Erik. Ook hij vaart al meer dan 30 jaar in de Nederlandse wateren en zal je daarom eindeloos vermoeien met gepassioneerde kennis en wetenswaardigheden over Nederlandse flora en fauna. Maar ook neemt hij je mee naar de meest onontdekte plekken die het IJsselmeer en de Waddenzee te bieden hebben.
Dit alles mag niet verloren gaan.
De coronacrisis
Sinds 2020 zijn we getroffen door de maatregelen ivm COVID-19
Voor een veilige vaart moet het schip aan vele keuringen en eisen voldoen. Normaal bekostigen wij de strenge milieueisen, mastenkeur, tuigkeur en veiligheidskeuringen uit de omzet. Daarnaast zijn er natuurlijk vaste lasten zoals verzekeringen en havengelden en vereist het schip jaarlijks veel onderhoud om in conditie te blijven.
Door de Corona maatregelen hebben wij sinds maart 2020 echter bijna niet mogen varen. Dit betekent dat wij nauwelijks inkomsten hebben kunnen genereren en is het nog erg onzeker hoe komend seizoen eruit zal gaan zien. Daarom zijn wij op zoek naar hulp om deze zware periode in het meer dan 120 jarig bestaan van onze prachtige schepen te overbruggen. Zoals u zult begrijpen is de nood hoog. Als u ook niet wilt dat de Buiswater Sailing een zinkend schip wordt, steun ons dan door deel te nemen aan ons partnerprogramma of word vriend van de Lotus of de Waterwolf. Hiermee draagt u bij aan het behoud van dit cultureel maritiem erfgoed.
Wordt Vriend!
Vrienden van de Lotus of de Waterwolf
In de winter van 2019/2020 hebben wij een nieuwe motor geïnstalleerd, om ook op de motor milieuvriendelijk te kunnen varen. Daarnaast hebben we de centrale verwarming en het elektra netwerk aangepakt. Dit heeft in een 35% energiebesparing geresulteerd!
Afgelopen jaar hebben wij ook nog een nieuwe keuken geïnstalleerd. Naast deze verbeteringen is er daar elke winter weer het standaard onderhoud, zoals het schilderwerk en het netjes houden van het houtwerk. Om het onderhoud en vooral de verbeteringen mogelijk te maken, zijn we op zoek naar Vrienden en Sponsoren. Door een jaarlijkse financiële bijdrage van minimaal € 50,- helpt een Vriend terugkerend onderhoud, maar vooral investeringen in bijvoorbeeld een nieuw grootzeil of ankerlier mogelijk te maken.
Alle Vrienden van Buiswater Sailing zijn van harte welkom tijdens de wedstrijden om een biertje te komen drinken in het voorseizoen (Pieperrace), naseizoen ( Klipperrace, Brandarisrace, Beurtveer of Bontekoerace. Daarnaast wordt er in juni/juli een vriendendag georganiseerd. Ervaar daar zelf hoe de Waterwolf of Lotus zeilt en geniet met het hele vriendenteam van een uitgebreide maaltijd. Maar je kan ook aan de jaarlijkse optuigdag en aftuigdag in het voor- en najaar met lunch en na afloop snacks, snert en bier deelnemen. Daarnaast worden Vrienden via onder andere de nieuwsbrief op de hoogte gehouden van de zeil- en klusbelevenissen van de Lotus en de Waterwolf.
Wil je vriend worden van Buiswater Sailing?
Dan kun je een bedrag van minimaal € 50,- naar de stichting overmaken. Doneer direct door zelf een bedrag over te maken of doneer via onderstaand formulier, zodat wij je op de hoogte kunnen houden van alle activiteiten.
IBAN: NL82BUNQ2057698777
BIC: BUNQNL2A
Ten name van: Stichting tot behoud van Cultureel Maritiem Erfgoed
Schrijf in de omschrijving welk schip je wil steunen!
Vul onderstaand formulier in:
Wordt Partner!
Door partner te worden van de Waterwolf levert u een substantiële bijdrage aan het behoud van deze prachtige tweemast klipper!
Hieronder een aantal mogelijke bijdragen en wat u daarvoor van ons terug krijgt!
Partners van Buiswater Sailing
* Max. 50 personen, catering in overleg. Opstapplaats: Amsterdam, Enkhuizen of Harlingen.
NB: Tochten zijn tegen meerprijs eenvoudig uit te breiden.
Heeft u een keuze gemaakt en/of nog vragen?
Wilt u deelnemen, vul dan het formulier in. U ontvangt vervolgens een overeenkomst en een betaalverzoek. Na ondertekening en storting van het bedrag, is uw partnerschap een feit!
Mocht u nog vragen hebben, schroom dan niet en stuur een bericht via ons contactformulier.
Vul onderstaand formulier in en wordt Partner!
De Coronacrisis:
Door de Corona maatregelen hebben wij sinds maart 2020 bijna niet mogen varen. Dit betekent dat wij nauwelijks inkomsten hebben kunnen genereren en is het nog erg onzeker hoe komend seizoen eruit zal gaan zien.